بازیگری
موضوعات داغ

تاریخچه بازیگری ایران و جهان

 

نکات بسیار طلایی تاریخچه بازیگری ایران و جهان که تا بحال جایی نخوتنده اید .

در اروپا پيوند بين تئاتر و سينما نزديک­تر بود گرچه هنرپيشه­ ها معمولاً از تئاتر به فيلم راه پيدا مي­کردند و نه بالعکس.

«آستانيلسن» (A. Nielsen) بازيگري سينمايي را به حد تکاملي رساند که فقط ليليان گيش با او برابري مي­کرد.

از مردان «اميل يانينگز» (E. Jannings) علاقمندان فراوان و شهرت بسيار داشت.

هاليوود ذخيره بازيگران خود را با جذب هنرپيشه­ هاي ديگري از اروپا غني ساخت.

از آن جمله بودند

«گرتا گاربو» (G. Garbo)

«پولا نگري» (P. Negri)،

«چارلز لوتون» (Ch. Laughton)

و لارس هانسن (L. Hansen).

پيشرفت­هاي فني و بالا رفتن سطح فهم و توقع تماشاگران در تغيير شيوه بازيگري سينمائي اثر داشت، ظرافت و عمق بازي جنت گي­نور (J. Gaynor) در فيلم «طلوع» (Sunrise) (1927) اثر ف. و. مورنا (F. W. Murnau) تا به امروز تازه است. بازي «گاربو» نيز جاذبه خود را از سينماي صامت تا ناطق همچنان حفظ کرده است.

بتی دیویس

ظهور صدا در سينما

 

بين هنرپيشگان ضايعاتي به بار آورد، بعضي از بازيگران بد لهج? اروپايي (يانينگز، پولا نگري) مجبور به بازشگت به کشورهايشان شدند.

صداي نامناسب بعضي ديگر مخصوصاً با دستگاه­هاي ناقص ضبط صوت آن ايام، ادامه کار را در سينماي ناطق برايشان مشکل ساخت.

بارزترين نمونه، سقوط هنرپيشه بسيار مشهور «جان گيلبرت» بود.

ناطق لزوم مبالغه در بازي و تکيه بر حرکات را از ميان بر مي‌داشت .

در نتيجه تطابق با اين سبک جديد بازيگري براي خيلي از بازيگران تئاتري يا بازيگران سينماي صامت دشوار بود.

با وجود اين بعضي از بازيگراني که از تئاتر شروع کرده بودند به سبب قوت و اصالت شخصيت و جاذبه فردي خاص در سينما ماندند و متمايز شدند.

از آن جمله­اند بتي ديويس (Bette Davis) هامفري بوگارت (H. Bogart)، کاري گرانت (C. Grant)، کاترين هپبرن (K. Hepburn)، ادوارد جي رابينسون (E. G. Robinson)، اسپنسر تريسي (S. Tracy) و هنري فاند (H. Fondal) که همگي از تبحر فني و جاذبه شخصي برخوردار بودند.

اما سپردن نقش­هاي قالبي به هنرپيشه ­ها، حوزه هنرنمايي آنها را محدود به تکرار نقش­هاي کمابيش مشابهي مجبورشان مي­کرد.

با پيدايش ناطق، بازي کمدي در سينما نيز دگرگوني عمده‌اي را متحمل شد.

تاریخچه بازیگری ایران و جهان

اولين دوربين­ هاي فيلمبرداري ناطق

 

ساکن بود اين با تحرک لازم? فيلم­هاي کمدي جور در نمي­آمد،.

به علاوه در اولين فيلم­هاي ناطق، به صورت يک جور تفريط، حرف زياد وجود داشت.

در نتيجه کمدي بزن و بشکن (Stap Stick) که در دست امثال «چاپلين» و «کيتون» تکميل شده بود جاي خود را به کمدي لفظي و متلک پران داد.

«ژان رنوآر» (J. Renoir) در فيلم­هاي قبل از جنگ خود در خلق نقش به بازيگران آزادي بي­سابقه­اي داد.

اين روش تا به امروز در بين فيلمسازاني که سعي در ايجاد فيلم­هاي نيمه مستند دارند باقي مانده است.

«روبر برسون» (R. Bresson) در فرانسه و «کن لوچ» (K. Loach) در انگلستان دو تن از پيروان اين شيوه هستند.

بعضي از بهترين نمونه ­هاي بازيگري در آثار فيلمسازاني ديده شده که خود سابقه ­ي هنرپيشگي داشته­اند.

برداشت Take

يک نوبت فيلمبرداري از يک «نما» با يک صحنه.

بعضي فيلمسازها معمولاً يکي دو نوبت بيشتر از يک صحنه فيلم نمي­گيرند (مثل «جان فورد»)، و بعضي فيلمبرداري از يک «نما»ي واحد را چندين بار تکرار مي­کنند (مثل «ويليام وايلر» که او را به شوخي «وايلر ۹۰ برداشتي» – ۹۰ Take Wyler مي­گفتند).

يک «برداشت» ممکن است از «نما»يي کوتاه و چند ثانيه­ اي باشد .

و يا ممکن است به اندازه­ي ظرفيت قرقره­ي فيلم خام (ده دقيقه) طول بکشد برداشت ده دقيقه­اي ۱۰ Minute Take را اولين بار «هيچکاک» در فيلم «طناب» The Rope (1948) به کار برد.

«برداشت» در واقع همان «نما» Shot ـ است،.

منتها «برداشت» از يک «نما» ممکن است تکرار شود و يک («نما»)ي واحد سه يا چهار نوبت يا بيشتر فيلمبرداري (برداشت) شود و يکي که به نظر کارگردان بهترين است در فيلم به کار رود.

برداشت کنار گذاشته شده Out-Take

برداشتي که در نسخه نهايي فيلم به کار نمي­رود. از يک صحنه معمولاً بيش از يک بار فيلم مي­گيرند و به هر نوبت فيلم گرفتن يک «برداشت» گفته مي­شود (به واژه­ي Take رجوع شود).

مقاله دوم

نگاهی گذرا به تاریخچه بازیگری ایران و جهان

بازيگری سينما ريشه در سنت بازيگری تاتر دارد .

اما به تدريج به شيوه ای مستقل بدل شده است .

مجريان نقش در فيلمهای اوليه لوميير و اديسن افراد عادی بودند که نقش های خودشان را ايفا می کردند .

اما با تکامل سينمای داستانی ، نياز به بازيگران حرفه ای افزايش يافت .
طی سالهای ۱۹۰۰ بازيگران تاتری ، سينما را مديومی خام تلقی می کردند و به ديده تحقير می نگريستند .

بسياری از مجريان نقش درام های نخستين تاريخ سينما ، آماتور يا کنار گذاشته شده های تاتر بودند .

آنها شيوه ای از بازيگری را برای فيلم برگزيدند که در تاتر آن دوران رواج داشت ، يعنی بازی تصنعی و پرطمطراق که ویژگی اش ژست های غلو آمیز بود .


در ۱۹۰۸ کمپانی فیلم فرانسوی (( Film d Art )) گروه بازيگران کمدی ـ فرانسز ((Comedie_ Francaise)) را ترغيب کرد تا اجازه دهند از چند اجرای صحنه شان با تمام گروه نقش آفرينان ، بزرگانی چون سارا برنار ، گابريل رژان و ماکس دوآرلی ، فيلم برداری شود .


شرایط نقش آفرینی بازیگران در صحنه تاتر و بر پرده تفاوت های اساسی دارد .


تهیه کنندگان گروه گروه بازیگران تاتر را وارد حرفه بازیگری سینما کردند .


سهم بازیگری در کل کیفیت یک تولید ، از فیلم به فیلم تغییر می کند .

ستاره ها به عنوان پدیده اجتماعی ممکن است از قدرت عمل سیاست مدارها بی بهره باشند اما بی شک بر زندگی فرد فرد ملت تاُثیر بیشتری می گذارند .

به هر حال آنچه در تاریخچه بازیگری ایران و جهان مسلم هست .

ستارگان سینما چنان که گفتیم پدیده های مؤثر و بسیار جدی اجتماعی اند که نادیده انگاشتنشان ، کوچکترین خللی در تاُثیر گذاری و اهمیت شان وارد نمی کند.

پس بهتر است بپذیریم و پس از پذیرش در تحلیل و چرایی وجود این پدیده بکوشیم و این میسر نمی شود مگر با خواندن هر چه بیشتر درباره زندگی شخصی ، هنری و اجتماعی آنها .

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
سوالی دارید؟
سلام! جهت ارتباط با پشتیبان کلیک فرمایید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉